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THE CARBONETTI THEATRE IN BRONI: A BEACON OF CULTURE AND THEATRE TRADITION

  • 49      Valentina Rossetti
Focus Oltrepò
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The Carbonetti Theatre in Broni is a shining example of how a community can keep alive a cultural tradition rooted in its deepest history. Located in a small town in the Oltrepò Pavese area, the Carbonetti Theatre is not only a historic building, but also the custodian of a long and rich theatrical tradition that spans generations, social and political vicissitudes, and continues to be a point of reference for local art and entertainment.

The first documented evidence of theatrical activity in Broni dates back to the early 20th century, when a theatre group led by the dialect poet Gino Cremaschi animated the local scene. This group, made up of passionate citizens, staged comedies and dramas both in the city theatre and in neighbouring towns, creating a vibrant cultural movement that united the community. However, their activity was abruptly interrupted by the outbreak of World War I, an event that marked one of the first caesuras in the history of local theatre.

In the period immediately following the First World War, the theatrical tradition revived, finding new impetus even after the Second World War. One of the protagonists of this revival was Peppino Bruni, a multifaceted figure central to the Broni theatre scene. Bruni, who began his career as an actor in 1933, became a point of reference not only for his interpretative prowess, but also for his dedication as an organiser, recorder and historian of local theatre. His collection of documents, including scripts, playbills, photographs and newspaper articles, today constitutes an invaluable treasure, guarded by the Compagnia Dialettale di Broni and the

Over the years, the Carbonetti Theatre has become much more than just a venue for performances. It has become a real centre of aggregation for the community, a meeting point between different generations, where a strong cultural identity linked to dialect traditions and local theatre life has developed. Characters such as Virginio Botta, Francesco Ferrari and Carlo Cambieri were the architects of a theatrical flowering in the 1950s, involving young talents who would carry on the tradition, such as Franco Mezzadra and Mario Salvaneschi.

Nel periodo immediatamente successivo alla Prima Guerra Mondiale, la tradizione teatrale si rivitalizza, trovando nuovo impulso anche nel secondo dopoguerra. Uno dei protagonisti di questa rinascita fu Peppino Bruni, figura poliedrica e centrale nella scena teatrale di Broni. Bruni, che iniziò la sua carriera di attore nel 1933, divenne un punto di riferimento non solo per la sua bravura interpretativa, ma anche per la sua dedizione come organizzatore, registratore e storico del teatro locale. La sua collezione di documenti, tra cui copioni, locandine, fotografie e articoli di giornale, costituisce oggi un tesoro inestimabile, custodito dalla Compagnia Dialettale di Broni e dalla Fondazione Carbonetti.

Nel corso degli anni, il Teatro Carbonetti è diventato molto più di una semplice sede di spettacoli. È diventato un vero e proprio centro di aggregazione per la comunità, un punto di incontro tra generazioni diverse, dove si è sviluppata una forte identità culturale legata alle tradizioni dialettali e alla vita teatrale locale. Personaggi come Virginio Botta, Francesco Ferrari e Carlo Cambieri sono stati artefici di una fioritura teatrale negli anni Cinquanta, coinvolgendo giovani talenti che avrebbero portato avanti la tradizione, come Franco Mezzadra e Mario Salvaneschi.

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